ZAKAZ KOPIOWANIA

„One language sets you in a corridor for life. Two Languages open every door along the way.”

„Znajomość jednego języka stawia cię w korytarzu życia. Znając dwa języki możesz otworzyć wszystkie drzwi na swojej drodze”.

Wednesday 10 June 2015

VERB with -ING

SPOSTRZEŻENIA własne:

Próbuję wyplenić z siebie źle wpojony przez nauczycieli tego języka zwyczaj dodawania końcówki -ING do czasownika. Strasznie to brzmi, ale w czasach zamierzchłych, kiedy miałam angielski w szkole uczono mnie błędnie. Efekty takiej błędnej nauki są katastrofalne, bo siedzą takie wpojone zasady i bardzo ciężko się ich pozbyć. Uczono mnie, że końcówka -ING jest tylko i wyłącznie w czasie Present Continous, a czas ten służy do opisania tylko tego co w danej chwili robisz. TERAZ, jak uczę się sama, widzę ile błędnie tłumaczonych zasad wpajali mi nauczyciele, a ja nie mając internetu, nie mając nikogo kto biegle zna angielski, nie mogłam tego zweryfikować. Dzisiaj uczniowie mają raj, jeśli chodzi o naukę komunikacji a i tak nie umieją z tych dobrodziejstw korzystać. Wczoraj po kolejnie błędnie napisanym zdaniu i dodaniu -ING tam gdzie nie potrzeba, postanowiłam zebrać to, co sprawia mi kłopot w jakąś logiczną całość. Wcześniej opisywałam czasowniki po których na 100% mamy końcówkę -ing przy czasowniku. Link możecie znaleźć po prawej stronie, na pasku bocznym mojego bloga. Może jak troszkę w tym posiedzę, przestanie mi się to mylić potwornie.

SOME RULES:

STAWIAMY -ING PO:

1. czasownikach (VERBS) wyrażające upodobania, jak: love, like, not mind, not like, hate, detest, dislake, prefer, enjoy

2. wyrażeniach:

there's no point (in) - to nie ma sensu
it's (not) worth - nie warto
can't help - nie mogę się powstrzymać
can't stand - nie mogę znieść
fancy - mieć ochotę
consider - zauważać
give up - rzucić, zaprzestać
keep (on)  - kontynuować
be keep on - lubić, być entuzjastą
be fond of - lubić być entuzjastą

3. Po czasownikach wyrażających zmysły: see, watch, notise, hear, feel, smell, sound, taste. Jeśli byliśmy świadkami jakiejś części wykonywanej czynności: Dzieci widziały jak mama chowa pieniądze. Dlaczego tak jest? Ponieważ czasowniki wyrażające emocje (postrzeganie zmysłami) nie tworzą same czasów ciągłych. Jeśli dodamy do feel (czuć) -ing otrzymamy czasownik feeling (dotykać) czyli mamy zupełnie inne znaczenie.

4. Po przyimkach: in, on, for, with, at to, about

5. Jeśli czasownik występuje w funkcji rzeczownika i odpowiada na pytanie "co?", np:
    Running is good for your health.

Running oznacza bieganie, i jest to bardzo dobry przykład GERUND, czyli gdy chcemy utworzyć rzeczownik od czasownika, np. pływanie. Najczęściej jest podmiotem, jak w zdaniu powyższym, lub dopełnieniem: I like swimming. Nie ma strony biernej oraz formy present i perfect.

Co jest zaskakujące, że znając te zasady jest dużo prościej. Od wczoraj staram się wprowadzić je w swój system nauki. Zapamiętać. Znalazłam je na ang.pl, stronie z gramatyką do języka angielskiego. Jak zaczynałam swoją naukę z tym językiem, powiem, że czytając te gramatyczne działy, kompletnie tego nie rozumiałam. Teraz wiem, że mój poziom angielskiego był za słaby, żeby to pojąć. Jest to strona adresowana bardziej dla zaawansowanych, niż tych, co zaczynają od podstaw.

Ucząc się gramatycznych zasad, po prostu na początku człowiek nie jest wstanie ogarnąć ich wszystkich w jednej spójnej całości. Dopiero pod wpływem nauki, ucząc się cały czas, zaczyna sam łączyć te wszystkie zasady w jedną spójną całość. Dlatego w szkołach, kiedy dostajemy negatywną ocenę za daną część materiału, nikt nie pyta nas czy to rozumiemy, tylko zawala nas kolejnym sprawdzianem. Wydaje nam się że umiemy, idziemy na sprawdzian i znów mamy negatywa. Jedni potrafią zapamiętać zasady w ciągu 5 min, drudzy tą samą regułkę muszą powtarzać nawet przez lata nauki. Dlatego szkoły zrażają tak do nauki języków, ponieważ trzeba zrozumieć coś w danej chwili, po na następnej lekcji będzie kolejna itd...

No comments:

Post a Comment